ERASMUS+
BENEFICJENT: SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2
Typ: Współpraca szkół: Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk
Projekt pt: Young Hands on Old Lands
Autor i koordynator: Szkoła nr 5 w Liberec, Czechy we współpracy ze szkołami ADLIP, Pico de Azores, Portugalia; 1 ePal, Karditsa, Grecja oraz Primary School of Anamur, Turcja.
Czas trwania: 01.09. 2019- 31.08.2022
Projekt obejmuje partnerstwo z Czech, Polski, Grecji, Turcji oraz Portugalii i przeznaczony jest dla dzieci i młodzieży w wieku 12-15 lat. Projekt dotyczy poznanie i zachowanie kulturowego i historycznego dziedzictwa i jego promocji w Europie i świecie. Uczniowie poznają wartościowe historycznie miejsca, tworzą prezentacje i etiudy teatralne na ich temat z wykorzystaniem techniki dramy. Najważniejszą częścią są spotkania partnerskie, gdzie uczniowie wymieniają się informacjami o zabytkach i miejscach pamięci w danym kraju i zwiedzają lokalne miejsca dziedzictwa kulturowego. Odbyliśmy jedno spotkanie partnerskie w Turcji w lutym 2020. Obecnie działania projektu są zawieszone ze względu na pandemię i będzie kontynuowany od września / października 2021.
2. Kolejne spotkanie krótkoterminowe dla grup uczniów w ramach projektu Young Hands on Old Lands miało miejsce w lutym 2022 w czeskiej miejscowości Trutnov i poświęcone było sztuce gotowania – każda szkoła partnerska przygotowała prezentację o typowych narodowych potrawach, samodzielnie przygotował potrawy, a nawet je zaserwowała dla pozostałych uczestników spotkania. raczyliśmy się polskim barszczem z uszkami, partugalską zupą rybną i deser ryżowy czy tureckimi zrazami knefte. Nasze serca podbiły czeski knedliki z sosem! Popołudniami zwiedziliśmy malownicze okolice Trutnowa w zimowej scenerii.
3. Nasza kolejna wymiana uczniów miała miejsce pod koniec marca 2022 i odbyła się w gościnnym 5 Gimnasio w greckiej miejscowości Karditsa. Poświęcona była tańcowi i sztuce ludowej. Każdy kraj przedstawił prezentację na temat swoich regionów i tradycji ludowych, a także swój taniec. Uczniowie odkopywali również zakopane wcześniej artefakty. Popołudniami zwiedzaliśmy słoneczną Grecję i próbowaliśmy doskonałego greckiego jedzenia. czas spędzony w Karditsa minął nam szybko i ze smutkiem żegnaliśmy poznanych rówieśników z Grecji, Turcji, Portugalii i Czech.
4. Nareszcie przyszedł czas by przedstawiciele szkół naszego projektu odwiedzili Proszowice. Z niecierpliwością czekaliśmy na przyjazd naszych zaprzyjaźnionych partnerów ze szkół w Trunowie, Karditsy, Pico i Anamur a tematem naszego spotkania była muzyka folkowa i pieśni ludowe z naszych regionów. Wspólnie nauczyliśmy się także śpiewać znanej ludowej piosenki "Krakowiaczek Jeden", popołudniami pokazaliśmy naszym gościom piękną kopalnię soli w Bochni oraz zabytki Krakowa - braliśmy też udział w warsztatach wypiekania tradycyjnych obwarzanków. Niestety, wspólnie spędzone dni szybko minęły i trzeba było się rozstać z naszymi przyjaciółmi! Do zobaczenia wkrótce!
5. Ostatnie spotkanie odbyło się na gościnnej wyspie Pico i było podsumowaniem naszego projektu. podróż, która trwała dwa dni zmęczyła nas ogromnie, ale świeży klimat morski dała nam siły na nowe działania projektowe. Wspólne rozważania o dziedzictwie kulturowym naszych regionów było głównym tematem spotkania, przedstawiliśmy prezentacje o skarbach kultury i dyskutowaliśmy o istocie zachowania naszych tradycji dla przyszłych pokoleń. Odkopaliśmy też artefakty i zwiedzaliśmy maleńką lecz malowniczą wyspę Pico.